torsdag den 2. februar 2017

Bertrand Russell - et paradoks

Det kan være ganske morsomt at læse matematik.
Under afsnittet "mængdelærens paradokser" i "Matematik ide og indsigt" står følgende citat:
Der findes også en anden morsom udgave af Russels paradoks, som man kalder "barberparadokset". Det drejer sig om, at man betragter en by, det kunne måske være Sevilla, hvori der kun bor en barber, som er en mand. Om mændene i denne by antager vi, at de alle er barberede, og logisk nok, vil enhver mand i byen enten barbere sig selv eller blive barberet hos byens barber. Nu er spørgsmålet så, om barberen barberer sig selv eller ej. Hvis han barberer sig selv, bliver han ikke barberet hos barberen, og hvis han ikke bliver barberet hos barberen, barberer han sig selv. Dette er naturligvis en logisk modstrid. Citat slut.
Bertrand Russell blev født i 1872 og døde i 1970. Han var også aktiv i det berømte ungdomsoprør i 1968. Ganske godt - da var manden 96 år. I 1962 var han blevet fængslet, fordi han havde deltaget i protesterne mod atomvåben.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan godt lide paradokser. Her er et andet:
    Niels Bohr havde en hestesko hængende over sin indgangsdør, og en journalist sagde til ham: "De vil da ikke sige, at De tror på den slags, Hr. Bohr?" Bohr svarede: "Nej, det gør jeg ikke, men jeg har ladet mig fortælle, at det virker, selv om man ikke tror på det."

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, jeg holder også meget af paradokser. Nogle gange må jeg læse dem to gange - for har jeg læst rigtigt!!!

      Slet