fredag den 18. februar 2011

Brudekjole

Min mor syede min brudekjole, som bestod af en kjole i prinsessefacon, som jeg brugte de følgende somre.
Udover kjolen havde jeg en frakke i blonde.
Frakken endte som dåbskjole.
Min mor syede dåbskjolen lige efter brylluppet, fordi min veninde nedkom med en datter, og jeg skulle være gudmor. Datteren skulle have dåbskjolen på.
Sidst kjolen er blevet brugt, er i 1984.
Nu skal den i brug igen - søndag i næste uge.
En lille dreng, der skal døbes Andreas.
Moderen til Andreas kan ikke brodere, så jeg broderer navn og dåbsdato på båndet - med lyseblåt.

Faderen til Andreas har lige været og hente kjolen. Jeg kunne ikke nå at vaske den, for det gik lidt stærkt. Han fik besked på at købe biotex og lægge den i blød, for - helt ærligt - den er blevet temmelig brun i halskanten.
Den skal nok blive flot og hvid til barenedåben.

12 kommentarer:

  1. Den er vel nok smuk, Kisser! Og sikke en god idé at lave en brudekjole om til dåbskjole.
    Klem og en dejlig fredag til dig ...

    SvarSlet
  2. Til lykke med den lille Andreas' på søndag.

    Det er bare sådan en god ide med at brodere navnene på dåbskjolen; en tradition som jeg håber for jer, I kan fortsætte mange generationer endnu.
    Min families fine, gamle dåbskjole kom desværre ikke i brug til børnebørnene, da forældrene valgte at nøjes med at navngive dem.
    I øvrigt helt i min ånd... men jeg har det med en dåbskjole som med en brudekjole: det er lidt mere festligt at starte i en kirke. Mere for traditionens skyld end for religionens.
    Men det siger vi ikke højt ;-)

    SvarSlet
  3. Den er vel nok fin, og med navnene på båndet. Da du nævnte prinsessefacon, kom jeg lige tilbage til barndommen - sådan en kjole ønskede jeg mig hedt, og min min syede også én til mig - i lyseblå...tænk, den har jeg aldrig skænket en tanke før! knus

    SvarSlet
  4. Fantastisk. Utrolig smuk og det er ideen bag også. Alle de traditioner, værdier og den kærlighed, der ligger i dåbskjolen.

    Håber det bliver en fin barnedåb.

    Og ha' en en kold vinterdag. Møffer til Black! ;)

    SvarSlet
  5. Den er bare så smuk:) God weekend.

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare flot...;-D en god måde at genbruge en kjole på..;-D

    SvarSlet
  7. Hvor er den flot....og sikke et dejligt minde at ha'
    Kh. Majbrit:)

    SvarSlet
  8. Hvor er den sød og minder meget om den jeg blev døbt i. Den syede min tante til mig med den klausul at alle familiens børn skulle døbes i den. Det blev vi, med broderet navn og dato, lige indtil jeg fik mine drenge som ikke blev døbt som spæde, men først valgte dåben til som halvvoksne. Deres navne er derfor ikke på kjolen :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er den smuk.

    God tradition med en dåbskjole, der kan bruges af flere traditioner.

    SvarSlet
  10. generationer - skulle der stå.....

    SvarSlet
  11. Tak for fine kommentarer, alle sammen :)

    SvarSlet
  12. Hvor er det en god idé, og hvor er den fin :)

    SvarSlet