torsdag den 14. september 2017

Mere Bornholm

Færgen ud til Christiansø sejler fra Gudhjem.
Vist nok et par gange om dagen.
Posten skal jo derover....



Nogle beboere i Gudhjem har igennem en del år sunget færgen afsted - hver formiddag kl. 10.
De mødes HVER dag og synger færgen ud.
Hunden i midten af billedet er Boris - en særdeles skøn labber.

Hotelværten på det hotel jeg boede på, har nogle ejendomme rundt om i byen, og bl.a. en bygning med butik, som han har lejet ud til en
japansk dame, der bager godt brød hver eneste dag.

Indgangen til hotellet, og mit værelse lige over indgangen.
Lige nedenunder holdt butikken med karameller til.
'Der duftede lifligt, men der kom ikke nogle karameller med hjem.


Lørdag aften var jeg på køkkenholdet.
Hotellet var invaderet af 18 lystige ungersvende (sådan omkring 40-50 år), der ville overraske en ven, der var på ferie på øen med et besøg. Han skulle nemlig giftes i nær fremtid, så de lystige holdt polterabend for ham.
De havde været rundt omkring på øen til forskellige aktiviteter, og sluttede lørdagen af med et foredrag af een, der havde oplevet Bornholms besættelse af russerne længe efter at resten af Danmark ikke mere var besat.
Vores middag blev udsat nogle timer, for foredraget blev holdt i den store sal, hvor vi skulle spise.
Ungersvendene skulle spise i morgenmadscafeen, og det var kun et par stykker af dem, der vidste, at der var dækket op til den helt store gourmetmiddag.
Jeg var køkkenskriver, og det var helt OK med kokken.
De fik bl.a. hjemmelavet hummersuppe (med cognac i - det vidste jeg ikke), kalveribeye med en masse lækkert tilbehør, og selvfølgelig dessert, som jeg ikke husker hvad var.
Jeg husker heller ikke hvad vores egen menu var - andet end det smagte godt.
De unge mennesker gik til ro ved 3-tiden, og de håbede de kunne vække os "yogadeltagere", men som svar på tiltale.... fik de at vide, at vi bare havde taget 3 dybe indåndinger, så sov vi igen.

Det vand har en enorm tiltrækningskræft.

Et besøg til Svaneke fik min bil forbi
Østerlars rundkirke.
Jeg kom ikke ind i den - entre 10 kr.




Besøget i Svaneke bolchekogeri: 123 gram bolcher og et 7-tommer søm (som jeg nok kommer til at dele med mit barn). Bolcherne holder endnu.
Jeg lider jo ikke af den søde tand, så et par stykker om dagen er rigeligt.

Bornholm har jo også hjemløse som resten af landet.
Indehaveren af crosseren på billedet havde både hund og EN BJERGGED, som kom på "ladet", når de skulle køre. Hunden - en schæfer - fik lov til at løbe ved siden af.

DESVÆRRE
lykkedes det ikke at kunne besøge Fredsminde garn i Klemensker, som sælger håndfarvet garn.
Der er kun åbent fredag 13-17, og det fandt jeg først ud af om lørdagen.
Adskillige opkald til hendes telefonnummer gav ingen resultat.
Nå, på den anden side. VI (mit barn og jeg) har rigeligt garn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar