fredag den 7. april 2017

Efter forbrug - og den der tarm

I dag kom der et par rudekuverter i min postkasse.
Det sker vist kun en eller to gange om året.
Det ene brev var fra klar forsyning her i byen. De vil komme og skifte min vandmåler, mens jeg er i Nice. Har ændret datoen og aftalen.
Den nuværende vandmåler er såmænd kun 3-4 år gammel, men den nye har indbygget selvaflæsning.
Sejt.
Sådan noget kan jeg godt lide.
Jeg har haft det på el-aflæsningen i nogle år, og det er godt.
Så er det jo også slut med at indberette et højere forbrug end det reelle.
Mærkelig vane jeg har haft ....
Har indberettet mere end jeg reelt har forbrugt, fordi det var en slags "opsparing" til, når jeg en gang skulle fraflytte. Om nogensinde.
Den anden var fra Region Sjælland.
Nu er det min tur til at tage en afføringsprøve.
Det er godt nok en smart metode de har udtænkt.
Skal man ud at rejse snart, må man ikke tage prøven!!
Og har afføringsmønsteret været lidt anderledes end ellers, skal man helst vente til det er som "det plejer".
Der går fra 2-10 dage efter de har modtaget prøven, til der er svar i e-boksen.
Jeg kan godt lide den udvikling teknologien har udviklet vores samfund hen imod.
Tænker tilbage, da jeg havde lange møder med Post Danmark på min arbejdsplads om at de skulle tilslutte sig e-boks. Det ville de så ikke - min arbejdsplads (det var for dyrt).
Nu bruger vi bare e-boks til det meste.
Post Nord lider nød.
Det gør brugere af den postale service sandelig også.
Fik for nylig et brev fra en af mine hollandske pennevenner. Det var lææænnnnge siden hun havde hørt fra mig.
Jeg har en "fiks ide" om at notere i mit regneark, hvornår jeg afsender breve.
Adskillige breve går tabt.
Jeg skulle lige poste et brev til den hollandske veninde i dag, og vandrer lystigt over til postkassen.
Jeg følte mig helt fortabt, for der var ingen postkasse.
Suk.
Jammer.
Det er jo nok et led i besparelserne på at gøre Post Nord rentabelt igen.
Jeg har så fået et par kilometer til nærmeste postkasse.
Nå, alt er jo er spørgsmål om planlægning.
På postkasserne står der, at hvis man putter et brev til udlandet i dem, kan der gå 3 dage ekstra, før det lander i modtagerens postkasse.
Det må så blive en god vane for mig, når jeg skal poste alle mine udenlandske forsendelser, at køre eller gå (3 km) ind til det der er tilbage af Køge Posthus. Jow, det er der endnu, selvom det er indskrænket til næsten ingenting. Men de har da en brevboks til quick- og udenlandsbreve.

2 kommentarer:

  1. Det med Postnord eller Post Danmark, eller hvad det nu hedder efterhånden, er så underligt dobbelt: Det er mange år siden, jeg selv har sendt et brev, og alligevel brokker jeg mig i mit stille sind over at det nu koster en formue, at leveringstiden er horribel, og de kun bringer breve ud en gang om ugen. Jeg kan jo dybest set være ligeglad, og jeg er selv med til at grave grøften dybere.

    Det er en rigtig ond cirkel, der er opstået og det kan kun gå galt. Jeg har en bekendt, hvis mand arbejder i Post Danmark/Postnord tæt på ledelsen. Hun beretter, at ledelsen faktisk ønsker sig, at det kommer til at gå så dårligt, så brevene bliver nedlagt helt, fordi det er for urentabelt. De ønsker sig, at de kun har pakkerne tilbage.

    Med hensyn til pakkerne er kun at sige, at de andre aktører på markedet gør det bedre, hurtigere og billigere. Jeg kan gå ned i min lille (nærmest) døgnåbne kiosk for at hente min pakke. Jeg skal bare medbringe min telefon, fremvise min SMS fra distributøren, så får jeg min pakke. Jeg tror, Post Danmark/Postnord er bagud på point allerede fra starten.

    Det er rigtig synd, at det gamle bedagede væsen med de røde frakker med tjenestemænd indeni ikke kan klare sig længere. Det er synd, at vi ikke længere har ordentlige posthuse. Men vi skal jo ikke længere stå i kø lørdag formiddag for at betale vores regninger. Det er i mindst 30 år klaret via Betalingsservice eller via netbank. De har simpelthen ikke længere en berettigelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der sker rigtig meget udvikling på mange områder i samfundet. Det har nok været svært for en mastodont som PostDanmark/PostNord at følge med i den hurtige udvikling.

      Slet