torsdag den 6. april 2017

Tivoli - sightseeing

6. april 2017, og Tivoli har åbningsdag.
Jeg holder utrolig meget af Tivoli, og hver gang jeg er derinde, sender jeg tanker ned til Monets have i Frankrig, som jeg har besøgt et par gange.
Det er to forskellige haver - Tivolis og Monets.

På min gang rundt i haven - så stod de lige pludselig der.
Pjerrot, Colombine og Harlekin.
Åh, som Harlekin kan dreje sine fødder.
Jeg spurgte pænt om jeg måtte fotografere dem, og det måtte jeg godt.
De smiler til mig...

Det første spæde forår udover en af søerne. 
De skønne lyserøde japanske kirseær og de skønne lysegrønne piletræer.
Jeg drak kaffe og spiste et enkelt stykke smørrebrød - tidlig frokost - i Viften.

Efter et par timer i Tivoli skulle jeg videre i min færd.
Fødderne bragte mig over forbi Nationalmuseet og langs kanalen og
ud på Højbro Plads.
Der fik jeg lige øje på Nikolaj kirken.
Den kirke har jeg ALDRIG kunnet lide.
Den er dyster.
Lige som Notre Dame Kirken i Paris.
Mine forældre havde nogle venner i 60erne, der var blevet genhuset fra en lejlighed i Griffenfeldsgade til Nikolaj Plads - og så vidt jeg husker - var det det nr. fire.
Helt oppe på 4 eller 5 sal i en kæmpe lejlighed, hvor der var store huller i gulvene af råd.
Der var klamt og uhyggeligt.
Det samme var kirken. Min Finn og mig var inde for at se den, og den var bare uhyggelig.
Min sightseeing endte i Magasin, for jeg skulle ind for at købe et styks lampe for alle de flotte gavekort jeg havde fået i fødselsdagsgave.
De havde heldigvis lampen på lager.
Den fylder godt i en big living bag, så al yderligere sightseeing blev udsat til en anden dag - og øvrig shopping.
Det er jo ganske skønt at vandre fra Bolig 3. sal i Magasin med rulletrappen direkte ned til metroen og videre over i S-toget, og sidenhen bus ud til mig selv.

Min fine nye lampe har altså fået en anden plads end først tænkt.
Den passer meget bedre på skabene end på det lille bord mellem sofaerne.
Uff, anskaffelse af en ny ting, som har været et ønske i 3 år, giver udfordringer mht de øvrige lamper i stuen.
Lysestagerne fik jeg af mine kære kolleger som afskedsgave, da jeg gik på pension.


1 kommentar:

  1. Jeg tager primært i Tivoli for at se på deres flotte og imponerende blomsterarrangementer. Og få en kop kaffe i Viften. Der er nu også flot om aftenen - med alle lysene.

    SvarSlet