søndag den 1. januar 2017

Hygge

I går skulle jeg til nytårshygge (med overnatning) hos venner på Frederiksberg.
Bus og tog til staden!! Det krævede GOD tid, og jeg var heldigvis i meget god tid hjemmefra.
Det S-tog jeg havde regnet med at skulle med, var aflyst. Og i week-enden kører togene fra Køge med stop hele vejen derindaf. Der var mange - som i rigtig mange - mennesker med toget, og det er skønt at opleve, at folk lader bilen stå sådan en aften.
Midt på perronen var der en ung dame, der lige skulle tjekke sin telefon, samtidig med at hun forsøgte at styre sin cykel - med det resultat, at jeg blev - næsten - nedlagt af hendes forhjul. Hun var dog nærværende nok til at sige undskyld. Ingen skade sket. Og jeg tænkte i mit stille sind, godt hun ikke kørte bil.
Jeg må nok indrømme, at jeg havde indlagt et kort besøg i Tivoli på min rute, men det droppede jeg, da jeg endelig nåede ind til hovedbanegården.
Hen at finde en bus, som også var aflyst.
Da bussen endelig kom, blev den fyldt til bristepunktet, og det tog sandelig sin tid at komme forbi Rådhuspladsen, som var spærret helt af (forebyggelse af terror?).
Jeg nåede mit bestemmelsessted - lige i tide til at se Dronningens nytårstale.
Men men men, der var noget med et TV-signal fra YouSee, der ikke virkede.
Så vi så først talen lige før midnat.
Værtsparret havde sørget for excellent mad, og jeg blev komplimenteret for min gode appetit. Puha, jeg kunne trille.
Det var en mega hyggelig aften, og flot var det med fyrværkeriet ud over byens tage (vennerne bor højt oppe).
Det var midt om natten, da vi endelig gik i seng.
Skønt også at få serveret morgenmad.
Mindre skønt var det at læse om en personpåkørsel tidligt i morges på Ishøj station, så togene var indstillet. Jeg blev et par timer længere end planlagt, og da jeg tog mod det hjemlige, kørte alt planmæssigt.
Resten af dagen - ren afslapning.
Godt nytår.

4 kommentarer:

  1. Så er offentlig transport en sej en, med så mange aflysninger. Og netop også terrormodforanstaltninger ved Rådhuspladsen.
    Velkommen i det nye år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, ja det kan være sejt med det offentlige.

      Slet
  2. Sikke en rejse! Gange to, oven i købet, men ja, det ville da have været fjollet at tage bilen til Frederiksberg lige dér.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var rejse med forhindringer. Det var også bedst at lade bilen stå hjemme, for jeg vidste jo, at vi fik både champagne og portvin m.v., og det siges jo at man skal være forsigtig "dagen derpå".

      Slet