tirsdag den 9. februar 2016

Arbejdermuseet

Alle gode gange tre - i går var tredje dag i træk, jeg skulle ud på oplevelser.
Jeg blev hentet i går formiddags af en veninde, der kom fra sit sommerhus i det sydlige, og vi kørte hjem til hende og fik frokost, hvorefter vi tog bussen ind til Arbejdermuseet.
Det er ganske interessant at besøge museet. Det er nu ikke så lang tid siden, jeg har været der sidst. Det var i forbindelse med en Kulturnat.
Der er mange ting i museet, vi husker, så vi blev enige om, at vi selv er ved at være museumsgenstande.
Kurt Ravn har indtalt en video, man kan høre om arbejdsforholdene.
Han fortalte bl.a. om en arbejder, der var komme ud for en grim arbejdsulykke, og man kan se hans flækkede træsko. Puha, det var grimme ikke pæne billeder, der kom op på den indre nethinde.
Indretningen af stuer og køkkener, der bliver vist - her er udviklingen heldigvis gået i den rigtige retning om bedre forhold. De første to køkkener, der var i de lejligheder, min Finn og jeg boede i, mindede meget om køkkenerne i museet. Vi boede i Indre By og på Nørrebro de første par år, vi var gift (og det er 50 år i år).
Da vi nåede cafeen, skulle vi have kaffe og kiksekage. Jeg har lavet mange kiksekager tidligere. Puha, hvor var den sød.
Museet lukkede kl. fire, så vi måtte skynde os at sluge den sidste slurk kaffe - og så ud i det københavnsk liv.
Torvehallerne blev besøgt igen og bagefter en tur rundt i byen. Vi var bl.a. inde i et par møbelforretninger for at ose - veninden vil gerne have et par nye lænestole, de gamle er for lave!!
Skøn dag igen, og benene var blevet godt trætte.

5 kommentarer:

  1. Fjollet, at jeg aldrig har set arbejdermuseet ... som du siger, er vi allerede museumsgenstande :-(
    50 år?! Du må være ældre end du ser ud til, Kisser - medmindre du blev gift meget, meget ung :-)
    Vi kender godt det med, at de lave møbler er blevet lidt mere besværlige at komme op af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg kan varmt anbefale et besøg på museet.
      Finn og jeg blev gift, da jeg var 19 år og et par måneder. Vi fik lejlighed, og dengang skulle man fremvise en vielsesattest!!
      Fødselsattesten siger 69 i marts :-)

      Slet
  2. Hanne, det var en skøn dag i godt selskab, og det er sjovt at se noget, man selv husker.
    Åh, hvor ville jeg gerne besøge den gamle by i Århus igen.
    Skøn onsdag til dig.

    SvarSlet
  3. Er torvehallerne OK - eller er det for dyre ting?

    SvarSlet
    Svar
    1. Donald, jeg kan godt lide at gå rundt inde i torvehallerne, men jeg synes tingene ligger i den dyre ende....

      Slet