tirsdag den 17. november 2015

Svært tilfreds - og så bang!!

Dagen i dag har stået i "sundhedens tegn". Eller hvad jeg nu kan kalde det.
Kl. 11 atter et besøg hos tandlægen, for en lille stump af en fyldning havde forladt sit lune sted, og den måtte jo erstattes af en anden.
Jeg gik ind til byen - ad verdenens vist nok kedeligste vej, som jeg selv bor på. Pyt, god musik i ørerne og så derindad.
Jeg var i god tid og kunne lige nå ind til brillemanden for at snakke lidt med dem om deres gode tilbud, som Madame tidligere har nævnt.
Jeg fik en tid til synsprøve kl. 11.40, det er jo nødvendigt når de skal lave briller til mig, og jeg tidligere har benyttet en anden optiker.
De sidste briller jeg fik lavet hos en optiker har ligget pænt i sit etui, for jeg synes de var alt for stærke. Noget skulle jeg jo bruge, når jeg skulle læse. Briller fra Tiger har virket fint.
Tandlægen var en halv time forsinket, men hun nåede lige at skifte min lille mistede fyldning, og jeg var til tiden hos optikeren.
Inden jeg var gået op til tandlægen, havde jeg fundet de 2 stel, jeg gerne ville have. De var bare at kigge hen over rækken og se, hvilke der fangede mit øje først. På med dem, det skal være de to. Jeg vil tro, det tog under et minut.
Jeg fik taget to flotte billeder af mine nethinder, og blodårerne så meget flotte ud. Det gjorde nethinden også.
Optikeren foretog synsprøven, og den viste, at jeg jo - som forventet - har alderslangsyn(ethed).
Jeg bruger ikke briller, når jeg kører bil, ser TV eller bevæger mig rundt i landskabet. Bruger dem kun når jeg skal læse eller skrive.
2 par briller for 195 kr. og en synsprøve 149 kr. Det er sandelig priser jeg godt kan lide.
Jeg får dem om en uge.
Jeg gik halvdelen af vejen hjem, og var nødt til at bruge buskortet, for der ventede mere "sundhed".
Og uden mad og drikke, duer vi jo ikke til ret meget, vel?
Der var sundhedstjek i Kulturhuset ganske tæt på hvor jeg bor. Det er sygehuset og kommunen, der indbyder til tests af diabetes og KOL.
Jeg er slet ikke i risikogruppe for at udvikle diabetes 2. Mit blodsukker blev målt til 6,1 - en time efter frokost. FLOT, fik jeg at vide.
Jeg var lidt spændt på KOL testen.
For en del år siden deltog jeg i et forsøg på Gentofte sygehus med lungefunktionstest og evt. skanning. Jeg trak kortet til at komme i skanneren. Forsøget løb over fem år, og formålet med det var at undersøge om befolkningen skal screenes for lungekræft. Fine tal hele vejen igennem.
Alligevel var det ganske spændende at få brevet... fra skanningen. Hvert år: Ingen tegn på lungekræft.
I dag: tag en dyb indånding, pust alt hvad du kan.... som sagt så gjort.
Denne enkle screening viste 75% og DER ER ABSOLUT INGEN TEGN PÅ KOL.
Personen, der foretog testen, sagde, at jeg faktisk kunne være ret stolt af mit resultat.
Efter 40 år som ryger er det vildt godt at få sådan en besked.
Så jeg har været svært tilfreds med alle mine sundhedstests og -tiltag i dag.
På vej hjem fra Kulturhuset - på cykel - skal jeg ud på en vej og forbi en stolpe. DESVÆRRE sker der "et eller andet" jeg overhovedet ikke har registreret med min cykel og mig, cyklen får vist overbalance, og kører ind i stolpen, mens jeg var ved at stå af den, og både cykel og mig havner på jorden. Iført et par fine NYE hvide bukser, som ikke er hvide mere - av for f..... det gik nu nemt nok at komme op igen. BANG; så ligger jeg der og roder rundt. Jeg har slået hul på begge knæ. Uff tænkte jeg, skal jeg nu til at have bøvl med de knæ igen? Det virker det nu ikke som om jeg skal. Men ringfingeren på højre hånd har det meget lidt godt - den har fået is!!, og lillefingeren på venstre hånd har et flot blåt mærke.
Jeg tror, jeg vil finde min sofa og sidde og slappe totalt af.

5 kommentarer:

  1. Uha, sikke noget med dit fald! Jeg håber, der ikke er sket noget alvorligt.
    Men det er så flot, at du ikke har KOL, når du har været ryger i 40 år.
    Og så glæder det mig jo, at du har benyttet dig af tilbudet på to par briller for bare 195, lige som jeg har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, jeg glæder mig også til at få brillerne om en uge.
      Irriterende at jeg er så god til at falde!!!
      Jeg er også svært tilfreds med at jeg ikke nærmer mig KOL grænsen.

      Slet
  2. Argh, det var da en for kedelig afslutning på en ellers dejlig dag. Jeg istemmer Madames "kor" om, at det er usædvanlig flot for en langvarig ryger at være totalt uden KOL. Det er altså godt, for KOL kan være så handikappende. Pøj pøj med helingen af dine cykelsår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, ja lige præcis argh til det fald.
      Jeg er ret glad for resultatet af testen, for en tanke har da ramt mig af og til om jeg kunne være i risikogruppe. Jeg tror på, at masser af motion er godt også for åndedrættet :-)

      Slet
  3. Hanne, jeg havde også en gang et par briller til nogenlunde samme pris som dine. Det var med glidende overgang, og de sad for det meste oppe i håret. Jeg vil ikke have den slags briller mere. Bliver det nødvendigt med se-ud-briller, får jeg sådan et par og har læsebriller ved siden af.
    Jeg tror jeg har stærke knogler. Med alle de fald jeg kan præstere har jeg kun en eneste gang haft brækket noget - højre håndled.
    Ja, jeg er også glad for resultatet af de to tests.

    SvarSlet