mandag den 13. juni 2011

Førkrigstid

På vej til det nordlige Sjælland lørdag begyndte jeg at lytte til Kirsten Thorups bog Førkrigstid.
I går morges, da jeg stod op, skulle jeg lige lytte til en enkelt CD fra bogen. Det var nr. 3 af de 7.
Jeg kom til at lytte til resten at bogen, for den fængede bare lige fra starten, så jeg bare måtte høre den til ende.
Dagen endte med at blive total afslapning - bare at være og nyde naturen.

Fra bogens bagside:
Det er i årene lige før Anden Verdenskrig. I en stationsby på Vestfyn.
Dinna har altid travlt med arbejdet i hjemmet og i forretningen, som hun driver sammen med sin mand, Sigurd. Hun vil gerne følge med tiden, dyrke sport og gå til foredrag, og så er der al den selskabelighed, der optager aftenerne Hun synes, hun har alt for lidt tid til at tage sig af sine to drenge.
Umærkeligt er en nagende mistanke vokset frem i Dinna: Er der noget mellem Sigurd og Maja, deres unge pige? Hun kæmper mod jalousien, der er ved at drive hende til vanvid, og der er ustandselig optræk til ægteskabeligt uvejr.
Samtidig rykker uroen i Europa tættere på. Radioavisen og Middelfart Venstreblad bringer foruroligende nyheder, ikke mindst fra det nazistiske Tyskland.
Overalt breder der sig en fornemmelse af, at noget er ved at ændre sig helt afgørende. Noget, som også kan komme til at gribe ind i Dinnas tilvrelse og vende op og ned på alting.
Oplæser: Grete Tulinius - hun gør det fantastisk godt.
Spilletid: 8 t 42 min.

4 kommentarer:

  1. Jeg kender alt for godt det med at blive hængende i en god lydbog. Men er det ikke dejligt?! :-)

    SvarSlet
  2. Lyder spændende, Kisser...måske jeg skulle kaste mig over lydbøger, for rigtige bøger kan ikke holde mig fast...lige nu....det kommer nok...igen.

    SvarSlet
  3. Mia: det er så skønt bare at give sig hen...:-)

    SvarSlet
  4. Lavendel: næ, tankerne har det med at gå sine egne veje. En spændende lydbog og et godt strikketøj, og tankerne kan blive holdt fast :-)
    De rigtige bøger - det kommer igen.

    SvarSlet