søndag den 23. januar 2011

Du som er i himlen

Det er moderen til højre og den lille Morten til venstre
er titlen på en (lyd)bog af Morten Sabroe. Morten er søn af Den gyldenblonde, som er bror til BroBrille.
Denne bog handler primært om ham selv og forholdet til hans mor, som hed Ingrid Larsen og hun var med på svømmeholdet ved OL i Los Angeles i 1936.
Hans far og mor bestyrede Cirkusrevyen i en årrække.

Fra bagsiden:
"Der var ingen tvivl. Det var sidste åndedrag. Nu skete det.
Jeg ville hjælpe hende over på den anden side.
Jeg ved ikke, hvor jeg havde det fra. Bøger? Film? Religionstimerne? Biblen? Alt muligt svindel og bedrag. For hende var der ikke nogen anden side. Der var ingenting.
Men jeg tror på den anden side. Jeg tror ikke på Gud, men jeg tror på Efter. Der er noget Efter.
Ligesom der er noget Før. Der er intet der standser. Så skalle Alt blive til Intet. Det er ikke muligt.
Du som er i himlen er et personligt dokument om, hvordan Morten Sabroe rejser til New York for at skrive om Hillary Clinton. Med hende som spejl bliver forfatteren trukket ind i den dramatiske historie om den vinternat hvor han sidder vagt ved morens dødsleje i et hus langt ude på landet.
Langsom optrævler Morten Sabroe historien om en årelang kamp med en mor som var nordisk mester i tårnspring. En stærk kvinde som var forud for sin tid og som svor at hun intet ville have med kvindearbejde at gøre. En kvinde hvis viljestyrke førte til vrede og isnende ensomhed.
Du som er i himlen er en gribende beretning om hvordan vi på en gang kan hade og elske, rase og tilgive, og hvordan vi først nå pistolen rører tindingen, forstår vigtigheden af at få sagt hvad vi virkelig føler, inden det er for sent."

Bogen er både til eftertænksomhed og den er også humoristisk.
Den er formidabel læst højt af Paul Becker.

2 kommentarer: