søndag den 6. juni 2010

Langsomtvoksende

Denne sukkertopgran er kun 150 cm høj og den er over 30 år gammel. Gad vist hvor stor den kan blive? Den er groet ca 30 cm de sidste 3 år, for den har stået under et kæmpe birketræ, der er fældet.
Denne koreanergran er også over 30 år gammel, og den har haft kummerlige forhold. Den har fået bedre lysforhold nu, så det kan jo være at den vil vokse lidt igen.
Den har i sin barndom haft grankogler - de vokser jo opad. Jeg håber den vil få kogler igen til efteråret.

4 kommentarer:

  1. Det kan være godt at tynde ud, så buske og træer får bedre vilkår. Vi fællede en stor busk, og inde under den viste det sig, der var en hortensia, som nu er min store fryd :-)
    Ha' en dejlig mandag, Kisser!

    SvarSlet
  2. Madame: det er nemlig godt at tynde ud, selvom jeg var trist da birken blev fældet.
    Tænk, som din hortensia har kæmpet for at bevare livet, og nu siger den pænt tak :)

    SvarSlet
  3. Hvor er det dejligt livsbekræftende at læse om, at lys giver liv til gamle planter.
    Da jeg var barn plantede min morfar nogle små gran ved sommerhuset for at give læ. Da vi solgte huset forrige år og ca. 50 år efter granerne blev plantet, havde de endelig nået samme højde som jeg. Det skyldes dog ikke manglende lys, men den hårde vestenvind. En rigtig god dag til dig, Kisser.

    SvarSlet
  4. Annette: vi havde engang sommerhus i Marielyst, og da vi besøgte området 20 år efter vi havde solgt det (det var i 75) var gran og fyr kun vokset få meter. Her var det dog den sandede jord, der gjorde at de ikke groede så meget.
    Hav en skøn dag.

    SvarSlet